Saima Kalenius,
s.
Joenmäeltä, kyläkartta no 27
Omavaraistalous ja käsien taidot
1900-luvun alkukymmeninä olivat teolliset
tuotteet ja kaupan palvelut kotikylässämme melko vähäiset. Kaikki
mahdollinen tuotettiin kotona, omalla maatilalla. Tarve-esineet ja
työkalut valmistettiin ja korjattiin. Jauhot ja ryynit jauhatettiin
oman kylän myllyssä. Lihakarjaa kasvatettiin ja kalaa pyydystettiin
monin eri keinoin järvistä ja lammista. Peruna ja muut juurekset
kasvoivat kotipihoilla ja metsien antimet olivat runsaat. Marjat ja
sienet säilöttiin puupyttyihin ja -saaveihin talven varoiksi. Metsätyöt
olivat tärkeä elinkeinomuoto. Monen perheen toimeentulo oli pääasiallisesti
metsätöiden varassa, ja varsinkin nuoret miehet hankkivat käyttörahansa
metsätöitä tekemällä.
Kylässämme oli paljon
osaavia ihmisiä. Kotitarpeiksi oli nikkareita, suutareita, tuohi- ja
puuesineiden tekijöitä sekä kankaankutojia. Lasten piti pienestä pitäen
oppia tekemään jokapäiväisessä elämässä tarvitsemaansa. Tyttöjen piti
opetella lypsämisen taito, lampaiden keritseminen, kehrääminen, kutominen.
Pojan tuli osata vuolla käteen sopiva kirveenvarsi. Korjaustöiden sujuminen
oli myös tärkeää, ettei tupa koskaan joutunut "pönkien" varaan.
Aina kuitenkin on
ollut käteviä ja vähemmän käteviä miehiä ja naisia. Ne, jotka olivat
kehittyneet pisimmälle kättentaidoissaan, auttoivat naapureitaankin tai
perustivat oman työpajan. Useat kylämme asukkaat hankkivat toimeentulonsa
käsityötaidoillaan. Albin ja Ida Uotinen tekivät suutari- ja ompelutöitä.
Jalmari Laukkanen oli seppä; lisäksi hän valmisti puusta käyttö- ja
koriste-esineitä. Hannes Lindberg toimi seppänä ja myllärinä. Heikki
Kaasalainen oli monitaitoinen mies: hän taisi niin sepän, suutarin ja myös
puusepän työt. Avuliaasti hän jakoi taitojaan kaikille opinhaluisille, mm.
toistalon pojille.
Hilja Vilen -
Lindberg, Hilja Henttinen ja Anni Puukka olivat ompelutyön taitajia, ja
Aina Laukkanen teki konekutojan töitä.
Taloissa ei ollut
olohuoneita, vaan oli tupa, jossa elettiin joka solulla. Talvisina iltoina
tupien lattioilla kahisivat puhtaat höylä- ja veistolastut. Yksi vuoli
kirvesvartta, toinen höyläsi reenjalaksia, kolmas painoi suksenkärkiä,
joku teroitti sahaa. Pöydän päässä oli verkonkudin, johon jokainen
vuorollaan lisäsi silmukoita.
Naisväki kehräsi ja
karstasi. Kudottiin sarkaa, sarssia ja pellavakankaita. Arkivaatteet
syntyivät kotona kudotuista kankaista.
Emännät vuoleksivat
härkkimet, vispilät, tuohiset pesusienet, uuniluudat ja metlat. Miesten
tehtäviin kuuluivat leipälapiot ja uhvatan varret.
Posti; kauppa ja tervatehdas
Posti kuljetettiin
Humalaisiin hevosella Sairalan asemalta kerran tai kahdesti viikossa.
Sittemmin Väinö Jortikka ryhtyi autolla postinkuljetukseen ja vihdoin
Räisälän kirkonkylän postitoimistosta tapahtui jakelu eri puolille
pitäjää.
Humalaisten kylän
jakelupaikka oli jonkin aikaa Yllölässä, josta se siirrettiin keskelle
Esaias ja Alina Kopralle. Postia mentiin odottelemaan hyvissä ajoin.
Varsinkin lauantaisin oli tupa täynnä väkeä. Siinä vaihdettiin kuulumisia,
lapset peuhasivat pihalla suurin joukoin.
Kun osuuskauppa
avasi Humalaisiin uuden myymälän, siirtyi postinjakelukin sinne. Puot`
Matin kanssa jäätiin usein tarinoimaan päivänpolttavista tapahtumista.
Uusi myymälä oli
siisti ostospaikka. Lattialle ei enää syljeskelty eikä tupakanpolttoakaan
katseltu kaupan taholta suopeasti. Sillitynnyrit eivät enää olleet myymälän
puolella, puhumattakaan, että rinkelivyyhdit olisivat roikkuneet katossa.
Kirassin ( valopetrolin ) myyntikin tapahtui ulkovarastosta.
Humalaisten kylän
historiaan kuuluu sellainenkin lyhyt ajanjakso 1900-luvun alkupuolella,
kun siellä toimi tervatehdas. Se oli rakennettu Ojahaaran
somerikkoharjanteelle, lähelle myllyä.
Yhtenä osakkaana
yrityksessä oli "Räähkä - Vasili ", jolla nimellä mies
tunnettiin kansan suussa. Mies oli vitsaillen sanonut: "Jos myö
tuuvvaa räähkää, ne tuuvvaa myös lääkettäki ". Sanonnan, että tervan
pitäisi auttaa kaikkiin tauteihin, lisäksi sanottiin, että "Minkä
tiet, tie terva kans " !
Tervankeittäjäksi
oli palkattu Juho Losikoff, jolle oli rakennettu pieni talo samalle
harjulle ja sauna joen rannalle.
Tervaa keitettiin
tervaskantoja polttamalla. Kylässämme oli muinoin poltettu myös hautatervaa,
miilun paikkoja oli metsässä. 1800-luvulla terva oli tärkeä vientituote.
Tervaa käytettiin puun lahonsuojana. Kun keväisin menimme venelavoille,
ilmassa leijaili suloinen tervantuoksu. Tervatut veneet olivat
auringonpaisteessa kuivumassa.
Muistan kylän
tervatehdasrakennelmat ja suuren hiilikasan sekä kaatuneen, valtavan
suuren tervakattilan - siitä lapsena kuljin ohi ajamassa lehmiä
laitumelle. Tervapannu makasi paikoillaan, kunnes lähinaapuriksi talonsa
rakentanut Arvo Harhio keksi tehdä siitä saunan jökitörmälle. Harhio
upotti tervapannun maan sisään joenpenkkaan, sisusti saunan laudoilla
ja laittoi väliseinän, joten siihen tuli pukuhuonekin. Väli- ja
ulkoseinässä oli ikkuna. Saunassa oli tervantuoksuinen löyly, ja löylyistä
oli hyvä pulahtaa muutaman askeleen päässä olevaan jokeen, jossa saunan
kohdalla oli vonkka, ( joen laajenema ).
Kulkukauppiaat
Kyliä kiertelevien
kaupustelijoiden käynnit toivat väriä ja virkistystä hiljaisen harmaisiin
talvipäiviin. Varsinkin lapsille oli toivottu tapaus, kun potti- ja
kukkopillikauppias ajoi hevosella pihalle. Pienen lapsen mielessä liikkui
uuden kukkopillin tai ruokavadin saaminen. Särkyvät tuotteet oli
huolellisesti pakattu heinien sisään. Äiti saattoi hyvinkin ostaa uuden
sukunapotin puuro- ja paistiastiaksi vanhan ehkä jo särkyneen tilalle.
Lapsille ja kissoille oli tarjolla pieniä savivateja. Maksuksi kelpasivat
lumput.
Vaatekauppias Timo
oli kaikille tuttu. Hän ajeli pienellä ruskealla Pikku - hevosellaan.
Timon kuormassa oli leninki- ja esiliinakankaita sekä miesten housuja ja
pusakoita. Iloinen kauppamies Timo oli mainio tuotteidensa esittelijä;
siinä oli syy, miksi hän teki kauppoja lähes joka talossa. Hänellä ei
ollut kiirettä mihinkään. Saattoipa Timo viipyä samassa paikassa yön tai
kaksikin. Mieluinen oli mm. Heikki Kaasalaisella ja Puukkalassa Korpelan
Villen talossa.
Vaatekauppiaana
kulki myös Konsta Rontu, joka ei kuitenkaan ollut niin tuttu kyläläisille
kuin Timo.
Konttikauppiaista
ei juuri kukaan tullut nimeltään tutuksi. Konttikauppias kantoi tavaroitaan
selässään, johon oli ladottu kapeita laatikoita päälletysten, hihnalla
toisiinsa sidottuina. Laatikot kauppias latoi yksitellen tuvan lattialle;
siinä oli neulaa, nappia, naskaleita, hakaneuloja, huiveja, esiliinoja,
silmälaseja ......
Talvisin ajoi
pihaan kalakauppias pitkässä reessä istuen ja alkoi huudella "
hailii hyvvii happamii, koivistolaisii tappamii ". Hailikauppias
oli odotettu vieras, sillä haili oli huokea ja hyvä kala paistettavaksi.
Kulkukauppiaiden
käyntejä muistellessa tulee mieleen Humalaisten oma kauppias Matti
Javanainen. Häntä kutsuttiin tuttavallisesti Helkala Matiksi. Mielensä
virikkeeksi ja toimeentulonsa hankkimiseksikin hän harjoitti
liiketoimintaa. Matti oli esimerkillinen siinä suhteessa, että hänellä
kaikki asiat olivat aina hyvin. Hän haaveili kasvavasta yrityksestään ja
innoissaan kehua retosteli suurta menestystään. Pääartikkeleina Matilla
oli joulu- ja pääsiäiskortit sekä kaikenlainen " paperitavara ",
kuten hän itse sanoi. Innoissaan Matti tilasi liika suuria tavaramääriä.
Liiketoiminta näytti komeammalta kun oli varastoa. Myyntireissuilla kortit
kuitenkin tahtoivat suttaantua, eivätkä enää oikein tahtoneet mennä
kaupaksi. Yritysmaailman suurissa pyörteissä näytti kauppias joskus
itsekin melko nuhruiselta. Kaupanteon tohinaan ei ehkä mahtunut niin
usein pyykkipäiviä. Tärkeää olivat liikeasiat ja ehtymätön mielikuvitus.
Keskellä kylää, tien varressa, Anna ja Matti Henttisen talossa oli
kauppias - Matilla "päämaja", vieraanvarainen isäntäväki
oli antanut yhden pihan aitoista Matin bisneksen käyttöön.
Kesäisin Matti
kaivoi ojia Juoneksen Muurakorvessa ja kauempanakin. Ojankaivuu lienee
ollut vähintäänkin yhtä tuottavaa toimintaa kun papertavaran myynti.
Mutta ekonomistin piirteitä Helkalan Matissa oli eniten. Hän omisti
nokkelan " laskupään ". Joskus joutui levittämään eteensä
paperiarkin, jossa suoritti vaativia laskelmia suurikokoisilla numeroilla.
Olipa kyseessä lyijy- tai kosmuskynä, suussa matti sen kasteli. Suupielistä
voi päätellä, kumpi kynä oli viimeksi ollut käytössä.
Sodan melskeisiin
jäivät Matinkin kynät ja paperit. Evakkoretkeltä hän palasi kotikylään
toisten kyläläisten tapaan vain lähteäkseen taas uudelleen evakkoon.
Matin osalta tuo toinen evakkomatka päättyi Elisenvaaran pommitukseen.
Me muistamme Matin iloisen tyytyväisen olemuksen. Hän oli onnellinen
ihminen, niukoissa oloissa elänyt, ehkä viisaampi kuin moni meistä.
Me emme vain ehkä oppineet tuntemaan hänen suurta viisauttaan.
|