Heikki Haikonen
Olen viime aikoina selaillut vanhoja Räisäläinen lehtiä vuosikymmenien takaa nykypäiviin. Kylläpä on monet
hyvät ja mielenkiintoiset tarinat on tallennettu tämän lehden sivuille vuosien saatossa. Ehkä tulevaisuudessa
kannattaa miettiä, miten nämä arvokkaat tiedot saadaan tallennettua sähköiseen muotoon. Eli siihen
formaattiin, josta on helppo tulevaisuudessa etsiä vanhoja asioita ja tietoja. Itse 1960-luvun alussa
syntyneenä, olen näitä uusia medioita käyttänyt jo lähes 30-vuotta. Mutta silti painettu sana on paikallaan
ja joka aamuinen lehti on tervetullut kotia. Vähemmän tässä lehdessä on nuoremman polven kirjoituksia ja
siksi ajattelin hiukan omia mietteitä tänne laittaa.
Sukututkimus harrasteena
Keski-Suomessa jossa olen lähes koko ikäni asunut on sukunimi Haikonen harvinainen. Joillain paikkakunnilla
missä perheemme asui,olimme ainoita tämän sukunimen omaavia. Jo tämänkin puolesta heräsi kiinnostus juuriini,
asia vaan jäi aina muiden kiireiden takia mietinnän asteelle. En tiennyt isäni suvusta kuin mummon, isäni
veljen ja hänen kolme siskoa + heidän lapset.
Vuoden 2005 paikkeilla aloin pienimuotoisesti tutkia karjalaisia juuriani, kun netin kautta pääsi
kotitietokoneelta asioita tutkimaan. Piti vain pikkuisen asioita penkoa, mutta jo parin vuoden päästä alkoi
Mikkelin Maakunta-arkiston tiedot kiinnostaa. Nyt olen tutkinut omaa Haikosen sukuani kolme vuotta, josta
vuoden 2009 päätoimisesti. Lähes viikoittain tuli ajeltua Jyväskylän - Mikkelin väliä sukuasioissa sinä
vuonna.
Nyt kun henkilöt on kertaalleen käyty läpi (tietokanassa yli 14000 nimeä) on seuraava työ ollut tarinoiden /
asioiden lisääminen henkilöiden nimien taakse. Siinä on ollut kyläkirjat tärkeä tietolähde ja nyt tämän
syksyn-talven aikana vanhat Räisäläinen lehdet yritän käydä läpi. Räisälän pitäjään kytkeytyy myös moni
sukukirja, joiden tietoja olen myös hyödyntänyt. Kun kirjoista on puhe, niin pitää mainita Siirtokarjalaisten
tie kirjasarja. Sitä tuli selattua kotona jo reilun kymmenvuotiaana. Vielä nykyisinkin niistä kirjoista
löytää uusia sukulaisia.
Sukunimi pohjautuu saksalaiseen henkilönimeen Haic, Haica, Haika, Haico, Haicko, Haike. Haikonen on laajalti
kannakselainen sukunimi. Vanhoja merkintöjä esim. Jääskessä 1546 Ands haiko, 1558 anti haikoine, 1560
Viipurin pitäjässä m haickoin, Räisälässä 1613 Lauri Haikoinenn, Vpl Pyhäjärvellä 1632 Hindrich Haikoinen
(Lähde: Aulis Tenkanen 6.3.2005).
Juureni Räisälässä
Kirjoitetaanko Härskensaari vai Härskeensaari ei kai löydy oikeaa vastausta. Virallisissa asiakirjoissa ja
kartoissa olen huomannut molempia tyylejä, mutta kansan suussa se on Härskeensaari. Sieltähän ne minun
juureni ovat ja vanhimpia tietoja Haikosista Härskeensaarella olen löytänyt vuodelta 1668 tuomiokirjoista
(Mårten Haikoin). Esi-isäni Elias Haikosen jälkeläiset ovat asuttaneet samaa tilaa vuoteen 1944 asti ja
viimeinen isäntä oli Simo Haikonen. Siitä käytettiin nimeä RantaHaikonen, vaikka virallinen nimi oli eri,
viimeksi Rantala. Tilalle myönnettiin sukutilakunniakirja 1930-luvulla, josta sain tiedon vasta vuoden 2010
Räisälä-juhlilla. Joten ihan varmuutta ensimmäisestä isännästä ei ole minulla tämän tekstin kirjoituksen
aikoihin.
Maatalousseurojen Keskusliiton valtuuskunta päätti vuonna 1931 ottaa ohjelmaansa erityisten
sukutilakunniakirjojen jakamisen antaakseen julkisen tunnustuksen samaa tilaa pitkäaikaisesti hallinneille
suvuille, herättääkseen kunnioitusta esivanhempien työtä kohtaan ja vahvistaakseen nykyisenkin sukupolven
kiintymystä kotikontuun. Sukutilakunniakirja annetaan vähintään 200 vuotta samaa tilaa omistaneelle suvulle
ja kirjaan merkitään kaikkien sukuun kuuluneiden omistajien nimet ja hallintavuodet. Viipurin läänin
maanviljelyseuran alueella kunniakirjaa myönnettiin 229 kpl.
Elias Haikonen s.1708 ja Kaarina Iivonen s.1710 on tutkimukseni esivanhemmat. Heidän kaikki viisi lastaan
perusti perheet Härskeensaarelle ja perheiden lapset syntyivät siellä. Seuraava sukupolvi alkoi jo levitä
Räisälän lähikyliin ja eräs tytär jopa naapuripitäjään Pyhäjärvelle asti. Oma isoisäni Aadam Haikonen syntyi
naapurikylässä Ivaskanmäellä vuonna 1862. Hän meni naimisiin Iita Maria Hämäläisen s.1865 kanssa. Iita oli
syntyisin Pyhäjärveltä ja hänen vanhemmat Ilomantsista. Aadam Haikonen oli Räisälän kunnallislautakunnan
esimies 1902-1910. Aadam ja Iitan liitosta syntyi yhdeksän lasta. Yksi heistä oli Veli Adam s.1897
Ivaskanmäellä, joka on pappani. Veli Adam kävi Räisälän Kirkonkylän kansakoulun v. 1911 ja perhe muutti
Räisälästä v. 1913. Veli Adamin isä toimi kauppiaana eri paikkakunnilla: Räisälä, Muolaa, Kivennapa ja
viimeiseksi Nuijamaalla. Veli Adamin vanhemmat kuolivat Nuijamaalla, Aadam vuonna 1939 ja Iita vuonna 1943.
Veli Adamin aloittama kauppa ja nuoremman polven jatkama Nuijamaalla paloi sodassa evakuointi vaiheessa.
Veli Adam työskenteli isänsä kaupassa ja Nuijamaan suojeluskunnassa 1918-1923, aliupseerina Konevitsassa
1923-1925, rajavartijana Terijoella 1927-1937, asetuotannossa Laukaassa 1938-1942, puhelinkeskuksen
hoitajana Konnevedellä 1942-1954, työnjohtajana Kellankosken Voimassa 1954-1961. Hän meni naimisiin vuonna
1928 Anni Jermolajeff s.1905 kanssa. Annin koti sijaitsi Pyhäjärven Riiskan kylässä ja oli ortodoksinen.
Anni toimi Lotta-Svärd järjestössä vuodesta 1927. Perheeseen syntyi viisi lasta: Olavi 1930, Kauko 1935,
Raija 1936, Irja 1943 ja Anja 1945.
1930-luvun lopulla perhe muutti Laukaan Vihtavuoreen ja täällä molemmat vanhemmat toimivat
sotatarviketeollisuuden palveluksessa vuoteen 1942 asti. Perheen lapsista Kauko ja Raija olivat sotalapsina
Ruotsissa. Vuonna 1942 perhe muutti Konnevedelle, jossa he vastasivat puhelinkeskuksen/linjojen hoidosta
vuoteen 1954 asti. Perhe rakensi v. 1954 omakotitalon Konneveden kirkonkylään, jossa viettivät viimeiset
vuotensa. Veli Adam kuoli vuonna 1961 ja Anni vuonna 1990.

Veli Adam ja Anni (o.s. Jermolajeff) Haikosen perhe 1940-luvun lopulla. Takana vas. Kauko, Olavi, Raija,
isän sylissä Anja ja äidin sylissä Irja.
Nuorempi polvi eli seuraavasti: Olavi meni naimisiin Aino Poikolaisen kanssa ja asuivat keski-suomessa eri
paikkakunnilla. Heille syntyi kaksi lasta, isoveli ja minä. Kauko meni naimisiin Kerttu Suurosen kanssa ja
asuivat kotitaloa Konnevedellä. Raija avioitui Konnevedellä Reino Immosen kanssa ja saivat kaksi poikaa +
tyttären. Irja avioitui Kalevi Hintikan kanssa, muuttivat pääkaupunkiseudulle ja saivat kaksi tytärtä. Anja
avioitui Esko Liimataisen kanssa, muuttivat pääkaupunkiseudulle ja saivat kaksi poikaa. Niin se on aika
vierähtänyt, että vain Raija on enää hyvissä voimissa. Irja on sairautensa johdosta laitoshoidossa ja muista
sisaruksista on aika jättänyt.
Itse olen säilynyt poikamiehenä ja jälkeläisiä ei ole. Asun nykyisin Jyväskylässä ja toimin konesuunnittelijana
teknologiateollisuudessa. Lähes kaikilla serkuilla ja velipojalla on perheet lapsineen. Serkkuja näkee
harvemmin, saattaa mennä välillä vuosia, ettei yhteyttä ole pidetty. Näinhän se on että omat kiireet ja omat
ympyrät on tärkeimmät. Mutta kun ikää tulee lisää, niin alkaa omat juuret kiinnostamaan.
Karjalaisuus
Kotona meillä ei juuri ollut puhetta Karjalan asioista. Ehkä isä joskus ohimennen mainitsi Terijoen aikaisista
asioista eli niistä nuoren pojan mieleen jääneistä muistoista. Mummolasta on jäänyt mieleen karjalan murre,
jota mummo puhui paljon. Monet karjalan piirakat tuli siellä syötyä. En muista oliko siellä puhetta
vanhoista ajoista, eihän sitä nuori poika semmoisia osannut kysellä. Sitten tuli oma nuoruus ja ei tullut
vuosi kausiin käytyä kylässä. Nyt kun kävisin, niin ei ole enää mummoa. Myös mummon tallentamat vanhat
Karjalan aikaiset valokuvat ovat joissain kadoksissa. Niitä olen yrittänyt kysellä muutaman kerran. Vielä
muistuttaa mummolassa vanhoista ajoista Karjala-vaakuna seinällä ja mummon samovaari. Kaukon vaimo Kerttu
asustaa vielä taloa Konnevedellä.
Äitini puolelta juureni ovat Konnevedeltä eli Keski-Suomen ja Savon rajamailta. Näin ollen on savonkieli
minulle tutumpaa kuin karjan murre. Äitini isä Arvi Poikolainen ja äitini äiti Ester Varis ovat Rautalammen ja
Konneveden alueen vanhoja sukuja. Heidän suvuista löytyy sukututkimuksia jo 1500-luvulta lähtien. Isäni sisko
Raija Immonen on säilyttänyt Karjalaisuuden mielessään ja onhan hänen miehensä Reino lähtöisin Soanlahdelta
Laatokan yläpuolelta. Huomasin sen viimeksi pääsiäisenä kylässä käydessä, kun seinällä oli ortodoksisen
perinteen merkkejä. Myös monet luottamustoimet ja paikallisen Karjalaseuran puheenjohtajuus on ollut
Raijalla.
Isäni äidin lähisuku Jermolajeff siirtyi Pyhäjärven Riiskan kylästä sodan jaloista Laukaaseen. Sodan aikana
he muuttivat sukunimensä suomalaiseksi (Salpakoski), niinä aikoinahan se oli yleistä. Kävin tänä kesänä
Pyhäjärven Riiskan kylässä, mutta en sieltä yrittänyt etsiä vanhoja asutuksia. Oppaani oli silloin Antti
Musakka ja hän näytti kaikki ne kaksi vielä alkuperäistä rakennusta kylän keskustassa.
En malta olla mainitsematta yhdestä asiasta, joka selvisi minulle penkoessani Mikkelin maakunta-arkiston
tietoja. Asuimme 1960-70 luvulla Keuruulla ja naapurissa asui Armas Pärssinen perheineen lähes kymmenen
vuotta. Hän oli työnjohtajana samassa tehtaassa, jossa oli myös isäni ja äitini töissä. Hän oli lähes
kaikissa Karjalan asioissa mukana paikkakunnalla. Vasta viime vuonna selvisi minulle, että hän oli
sukulaiseni. Näinhän se on, että moni asia selviää vasta jälkikäteen.
|

Kuvassa RantaHaikosen rakennuksia Härskeensaarella kesällä 2010.
Ensimmäinen Räisälän matkani
Jo 1970-luvulla minua houkuteltiin Leningradin matkoilla, 1990-luvulla kotiseutumatkoilla ja 2000-luvulla
työmatkoilla. Mutta kun olin pitänyt pääni, en vieraillut neuvostoliitossa / venäjällä. Vasta talvella 2009
päätin viimein, että nyt tai ei koskaan. Koska kohta alkaa olla niin, ettei enää ole matkoilla mukana väkeä
joilla on omakohtaista tietoa / kokemusta ajasta siellä.
Matkan ajankohta oli 11.6.- 14.6.2009 ja järjestäjänä Erä-Aimo Oy. Matkalle ei ollut minulla mitään tavoitetta
tai kohdetta. Riitti kun näki vähän naapuri-maata ja Räisälän keskustan. Kun alettiin lähestyä Räisälän
keskustaa ja kirkon torni näkyi niin se näky/tunne ei unohdu koskaan mielestä. Nimittäin vilkaisin bussin
tulosuuntaa oikealle ja näin pellon täydeltä hökkeleitä. En puhunut juuri kenellekään kun astelin kirkon
pihassa. Tuli Aimo Kalenius juttusille ja kysyi miltä nyt tuntuu. En osannut asiaa ilmaista ja pitkän
mietinnän jälkeen sain sanan sääli sanottua. En tarkoittanut sillä ihmisiä/yhteiskuntaa vaan sitä
paikkaa/luontoa miten kaikki on nyt miten on.
Matkan kohokohta oli, kun pääsin Karosen siskosten Kertun ja Sirkan kansa käymään Lallukan mäellä.
Kauppaneuvos Juho Lallukan kotitalon paikka tuli nähtyä, olihan hänen äitinsä Härskeensaaren Haikosia Maria
nimeltään. Myös siskojen kotitalon paikka Notkopelto katsottiin ja löytyihän se rappu millä he istuivat jo
1930-luvulla.
Tali-Ihantala kuului matka-ohjelmaan menomatkalla ja niistä vuoden -44 tapahtumista löytyi vielä jälkiä
maastosta. Matkalla oli mielenkiintoista nähdä Pyhäjärven keskusta ja Konnitsan kylä. Näistä paikoista olin
kuullut tarinoita jo nuorena, kun vanhempieni tuttavapiirissä oli täältä lähteneitä evakoita. Tulomatkalla
pysähdys Kiviniemen koskenpartaalla, poikkeaminen Viipurissa ja kävely vanhassa kaupungissa oli kokemus.
Pitää lähivuosina muutama päivä viettää Viipurissa, kun nähtävää on niin paljon.
Toinen Räisälän matkani
Tämä oli omalta kohdaltani tärkeämpi matka. Matkan ajankohta oli 17.6.- 20.6.2010 ja järjestäjänä Erä-Aimo Oy.
Suunnittelin ennakkoon yhden päivän omatoimi reissua tälle matkalle. Varusteena kamera, reppu, evästä,
karttoja, kompassi ja seteliitti-kuvia. Päivän reitiksi muodostui seuraava: kävellä vanha Härskeensaaren tie
alusta loppuun, kierrellä Härskeensaarta ympäri, oikaista metsien poikki Ivaskanmäkeen, sieltä Ivaskan kautta
Räisälän kirkonkylälle ja odotella kyytiä Ivaskan sillalla.
Linja-auto jätti minut Myllypellolta tullessa vanhan Härskeensaaren tien liittymään. Kävely alkoi ilman
mitään ihmeenpää mietteitä, mutta pikkuhiljaa lähestyessäni Härskeensaarta alkoi tulemaan sellainen
pelonsekainen tunne. Jäi jopa kameralla huomioimatta lähes umpeen kasvanut Unnunkoskelle menevän tien alku.
Eipä kyllä ollut kehumista siinäkään tiessä jota vaelsin. Maasto-auto olisi ainut millä sen voisi läpi
päästä. Tien varteen oli pystytetty samantyylisiä hirvenmetsästys-torneja mitä näkee suomessa, vai onko
Räisälässä lintuharrastajia, että ne olisivat lintubongareille ? Tuskin on tarkoitettu paikallisille ne.
Tullessa kylän peltoaukeille, niin huomasin peltotöiden olevan käynnissä. Heinää ajettiin ties minne asti
kymmenillä kuorma-autoilla.
Tässä vaiheessa piti apuna käyttää ainoita luotettavia karttoja, nimittäin Google maps:n satellittikuvia,
joihin olin itse lisännyt tussilla oletettavat sukulaistalot. Kuvien perusteella ei ollut jäljellä kuin kaksi
taloa virallisilta nimiltään Rantala ja Lampela. Ensin löytyi Rantala ja vaikka minulla ei ollut kuin yksi
kyläkirjan kuva talosta niin tunnistin sen Tämän jälkeen oli ohjelmassa tauko Mäkkilän talon raunioilla.
Tunnistin siinä ympäristöä katsellessa paikkoja ja tuli mieleen Aili Vatilahden os. Haikonen ja Teuvo Matikan
kirjoitukset näistä paikoista. Olin tulostanut joitain näistä kirjoituksista mukaani. Juuri silloin sattui
kohdalle, ilmeisesti pitäjän ainut sadekuuro sinä päivänä. No olipa siinä sadetta pitäessä aikaa pohtia
paikan menneisyyttä jossa juuri olin. Kuuron jälkeen jatkoin suoraan Ailin kotitalon luokse joka löytyi
helposti. Monta muuta paikkaa jäi kiertämättä, koska ilmakuvista jo näki ettei alkuperäisiä rakennuksia enää
ole. Onhan Härskeensaarella nykyisin venäläistä asutusta ja koko ajan rakensivat uutta. Se vaan tuntuu
keskittyvän yhdelle alueelle eli Rantalan ja Javanaisenmäen ympärille.
Lähdin Härskeensaarelta kohti Neitsytkalliota ja Ivaskanmäkeä. Jopa on venäläiset tehneet syvät ojat
pelloille. Niitä joutui kiertämään pitkiä matkoja ja lopulta kävi niin että kastelin yhdessä ylityksessä
itseni. Metsät sillä alueella on todella luonnon tilassa, monet kaatuneet rungot jouduin kiertämään. Eipä
ollut paljoa alkuperäistä jäljellä kävellessä Ivaskanmäkeen tietä pitkin. Luonto on kyllä hienoa ja kuvasin
sitä paikoin. Simo Haikosen talo Hakamäki on hävinnyt aikoja sitten. Alueella oli jokin lopetettu kolhoosi
ties miltä vuosikymmeneltä. Lopuksi kävelin Räisälän kirkon luokse tutkimaan sille tehtyä ehostusta, josta
kuulin ennen matkaa. Vielä oli hautausmaan muistomerkillä aamupäivällä muun matkaseurueen jättämä
kukkatervehdys tallessa. Itse keskustaan en sen kummemmin enää tänä vuonna perehtynyt. Mutta sen huomion
tein, että entinen Räisälän liike oli saanut uuden kilpailijan viereensä. Olivat rakentaneet uuden keltaisen
kaupparakennuksen sen viereen. Kiitos Aimolle ja muille matkakumppaneille, kun teitte minun takia koukkauksen
reittiinne. Näin sain yhden päivän olla yksin ja omissa mietteissä seurana vain menneisyys.
Muuten matka meni tutun kaavan mukaan muiden mukana. Viipuri tuli nähtyä ja nyt antoi Aimo tunnin - parin
opaskierroksen vanhassa kaupungissa. Käkisalmi katseltiin paremmin ja ostin jopa tuliasia kotia (en
kuitenkaan maatuskoja tai samovaaria). Käkisalmen linna itse paikkana on näkemisen arvoinen, mutta museo on
ehkä tarkoitettu venäläisille. Ainakin semmoinen tunne tuli minulle, kun tutkin mitä asioita siellä
korostettiin. Muolaan kirkonmäellä pysähdyttiin ja se sai minut hiljaiseksi kun kuulin paikan talvisodan
aikaisista tapahtumista.
Kiitokset
Tässä yhteydessä suuret Kiitokset Räisälän kyläkirjojen tekijöille. Niistä on ollut suuri apu minulle ja
varmaan monelle muulle sukuaan tutkivalle. Niiden arvo korostuu vasta vuosien päästä. Myös Räisäläinen lehden
kirjoittajille Kiitos. Itse yritän tallentaa teidän kirjoittamianne tarinoita sähköiseen muotoon, siltä osin
kun se liittyy sukuuni. Suuri apu on ollut Räisälän kylä- ja koulupiirikartoilla, jotka kattavat koko pitäjän
alueen.
Myös tässä voin mainita toisen tutkijan jolta olen saanut paljon apua Härskeensaaren Haikosia tutkiessani eli
kiitos Harri Kekille että pääsin hyvin alkuun tutkimuksissa. Raimo Nänimäinen ja Pentti Rantalainen antoivat
minulle niput vanhoja Räisäläinen lehtiä viime Räisälä-juhlan aikoihin, joten kiitos teille molemmille !
Tästä eteenpäin
Jo odotan seuraavaa kesää ja uutta matkaa Karjalan kannakselle. Vielä ei ole suunnitteilla mihin se
suuntautuu. Isäni synnyinpaikka Terijoki pitäisi nähdä, Konevitsa, Sortavala, Laatokka kiertää … joten vielä
on usean kesän ohjelmassa Karjalan matkaa. Myös monet vielä näkemättä jääneet Räisälän kylät kiinnostaisi
nähdä lähivuosina.
Näistä Räisälän matkoistani, kahdesta viimeisistä Räisälän juhlasta ja Räisälän museosta löytyy kuvia
sukusivuiltani. Sivuille päivittyy tietoa ja sukuasiaa myös jatkossa, kunhan työ- ja muut menot antaa
ajallisesti myöten. Tätä harrastusta riittää vielä vuosiksi ja nyt on tullut mukaan Räisäläisten Säätiö.
Aloin toukokuussa 2010 ylläpitämään www.raisala.fi kotisivuja.
Se palaute jota olen saanut useilta vanhemmilta sukulaisilta antaa intoa jatkaa tätä sukutiedon/perinteen
keruuta. Tuntui viime kesän Räisälä-juhlilla häkellyttävältä tavata sukulaisia, joista olin jo kirjoitellut
monta riviä tapaamatta henkilökohtaisesti. Tärkein tietolähde sukututkimuksessa on kuitenkin omat sukulaiset,
joiden tietoja harvemmin mistään kirjoista tai lehdistä löytyy.
Olen monesti pysähtynyt miettimään niitä ihmiskohtaloita ja tapahtumia, joita olen vanhoista asiakirjoista
löytänyt. En tiedä miten ne jo lähes vaienneet sukupolvet ovat asiat kestäneet. Aika kun kulkee ... mitähän
100 vuoden päästä kirjoitetaan tästä ajasta. Onko aika silloin parempi vai huonompi ? Jääköön se sen hetkisen
ihmisten pohdittavaksi.
Heikki Haikonen
www.haikonen.info

Tekstin kirjoittaja omissa mietteissään Härskeensaarella kesällä 2010.
|